Gazdasági és technológiai folyamatok hatásai az autóiparra

A Kibergazdaság Kiválósági Központ (KiKK, BGE KKK) és a Világgazdasági Intézet (VGI, ELKH KRTK) közösen rendezte meg Első Nemzetközi Autóipari konferenciáját augusztus 31-én és szeptember 1-én a digitális térben.

Az autóipar tagadhatatlan jelentőségre tett szert a feldolgozóipari ágazatok között nemcsak a hagyományos autógyártó nemzetek (pl. Németország, Franciaország, USA, Japán stb.) esetében, de a globális beszállítói hálózatok révén térségünkben, Kelet-Közép-Európában, vagy éppen a Távol-Keleten is. Éppen ezért ezen szektor fejlődése és nemzetközi versenyképessége kiemelt jelentőségre tett szert az elmúlt évtizedekben, amely jelentős hatással lehet számos kapcsolódó ágazat, és az egyes államok hosszú távú gazdasági növekedésére. A 4. ipari forradalom ugyanakkor jelentős kihívások elé állítja a szektort világszerte, átalakítva a globális értékláncokat, a vállalatok, hálózatok működési modelljét. Ezen jelenségek megértése, hatásainak és következményeinek felmérése, valamint az ezekre adandó válaszokat megalapozó tények és összefüggések feltárása fontos feladat.

Robotization in the automotive industry
A robotizáció, az Ipar 4.0 csak részei az autóipart jelenleg érő kihívásoknak

Az előző indokok miatt indította el a KiKK tavaly azt az autóipari kutatását, amely az ágazat hazai működésének számos jellemzőjére, a beszállítói hálózatok helyzetére, és az Ipar 4.0 megjelenésére fókuszált. E kutatás első eredményei jelentették az alapot ahhoz, hogy a KiKK (Dr. Tölgyessy Péterné Sass Magdolna) együttműködve a VGI-vel megszervezze online angol és magyar nyelven ezt a konferenciát, amelyen a meghívott előadók révén számos, az autóipart jelenleg befolyásoló jelenségről és trendről volt szó. Prof. Petr Pavlinek (Charles University, Prágra és University of Nebraska, Omaha) a konferencia fő előadásában az európai járműgyártás nemzetköziesedéséről és földrajzi átrendeződéséről adott részletes áttekintést. A további, összesen 4 szekcióra osztott 12 előadás érintette az autóipar tágabb gazdaságra gyakorolt hatásának kérdéseit, úgyis mint gazdasági válság, felzárkózás, FDI, szakpolitika-formálás. Nem maradhatott ki az Ipar 4.0, az okos város vagy éppen a digitális technológiáknak a gyártósorokra, a munkaerőre gyakorolt hatásainak vizsgálata sem. A KiKK részéről két előadás foglalkozott a Suzuki hazai autóipari szerepével illetve a beszállítói hálózatok hazai kapcsolatrendszerével, és ennek gazdasági hatásaival. A további előadások érintették a beszállító vállalkozások potenciális stratégiai lehetőségeit, és az aktuális gazdasági kihívások (COVID-19, Brexit stb.) hatásait a hazai és az európai autóiparra. Az előadásokat követően a szekciókban szakmai párbeszéd is kialakult a kb. 20-30 fős hallgatósággal az online technológia alkalmazásából adódó kényelmetlenségek ellenére.

A konferencia részletes programja itt megtekinthető.

A KiKK autóipari kutatásáról további részletek hamarosan a Kutatások menüpontban lesznek elérhetőek.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Vélemény, hozzászólás?

Hasonló bejegyzések

Nemzetközi ötletpályázat hallgatóknak!

A Deutsche Telekom hazai leányvállalata, az IT Solutions Kft. nemzetközi pályázatot, Ideathont hirdet hallgatók innovatív ötletei megvalósításának támogatására, november 13. és 15.

A digitalizáció a középpontban

Megjelent egy konferenciakötet a digitalizációnak a nemzetközi kereskedelemben játszott változatos és mélyreható szerepéről. A kötetben a BGE oktatóinak és kutatóinak hét tanulmánya

Close Menu